מהו מותג? - שם, סימן, מושג, סמל, דוגמת-קישוט, המיועד לזהות את הסחורות/השירותים, של הפירמה. המותג הוא הבטחה בלתי כתובה לצרכן לקבל מערך של תכונות, תועלות, איכויות וכו'.
יתרונות שם המותג:
• איכות וערכיות: משכיל, מקפיד, ממושמע, קשוב – יש לי איכות.
• הכרה בשם: בסמל, בצורה, במראה; מסרים פרסומיים על שלטי חוצות, מזהים מיד על פי הצבע.
• פלח שוק: מיתוג מסייע ליצרן לפלח שווקים – מגוון של אפשרויות בחירה, מקופלת, פסק זמן... כל אחד מיועד לשוק אחר.
• הבטחות: הכרות עם המותג, ערכים, תועלתיות, ביטחון.
הגדרת מיצוב: מיצוב הוא עיצוב הצעת החברה ותדמיתה, כך שיתפסו עמדה תחרותית משמעותית וברורה בתודעת צרכני המטרה.
מיתוג המוצר:מרבית המוצרים המוחשיים מופצים בשוק כשהם ארוזים וממותגים. המיתוג ובעיקר האריזה נתפסים ע"י הצרכן כחלק בלתי נפרד מן המוצר ומעניקים לו את זהותו.
תרומות המיתוג
נאמנות; בכל פעם שלקוח יגיע, יחפש רק אותו
שיוך/השתייכות; משתייכים למשפחת המוצר
מודעות; מזהים מרחוק, מודעים אליו מידית.
אמינות; טויוטה, מרצדס... יוקרה, בטיחות...
• שם: שם המותג מקל על המוכר לטפל בהזמנות ולאתר בעיות. משקף את האדם, חטיפי אסם – במבה. אותיות קלות להיגוי.
• הגנה משפטית: שם המותג מקנה הגנה משפטית לתכונות מוצר ייחודיות, שהמתחרים היו מזדרזים להעתיק אילו יכלו. (למשל, במבה)
• משיכת הציבור: מיתוג מספק למוכר הזדמנות למשוך ציבור לקוחות נאמן ורווחי.
• פילוח שווקים: מיתוג מאפשר ליצרן לפלח שווקים
• חיזוק הדימוי: מותגים חזקים מסייעים לחיזוק הדימוי הכולל של החברה ומקלים את השקתם של מותגים חדשים ואת קליטתם ע"י המפיצים והצרכנים.
החלטות המיתוג העיקריות
• בחירות שם המותג: משקף את האדם. גאדגטים- סלולר, מתנות- פרחים. אותיות קלות להיגוי. הם רוצים להגן על השם ורושם סימן מסחרי – שייך רק לי.
• בחירת מממן המותג:
• מותג היצרן – מייצר את המוצר ונותן לו שם (תנובה – באדי)
• מותג פרטי; מותג של קימונאי – מבינים שהלקוחות מגיעים לנקודת מכירה, נאמנים לה. מותג פרטי – מותג "לייף", "שופרסל" – חוצה קטגוריות, בתחום חטיפים, משקאות.. אבקות כביסה. אותו שם לאורך כל הדרך – הוא זול ורווחי יותר לקימונאי. .
• מותג בזיכיון; קונים את הבגד מהזכיין. (קסטרו, פוקס, ארומה)
• מותג משותף; 2 חברות חוברות יחדיו – סוני/אריקסון – עולם הבידור והצילום, עולם הסלולאר.
• החלטות על שם המותג:
• מס' שמות מותג נפרדים – לכל מוצר שם אחר. יתרונות: שליטה על המדף, השוק, עוצמה. מסר שלילי על מוצר אחד לא יפגע בשני.
• שם משפחה כולל לכל המוצרים (LG – סלולר, מסכים, מחשבים וכו')
• שם משפחה נפרד – (אדום אדום: בשר, מאמא עוף: עוף – הכל של תנובה)
• שילוב שם החברה בשמות המוצרים: (יונדאי גטס, יונדאי אקסנט)
אסטרטגיית מותג/מיתוג
• הרחבת קו: אסטרטגיה שבה נרחיב את שם מותג קיים לגדלים חדשים, טעמים חדשים, בתוך קטגוריית המוצר הנוכחית. משקה מנגו, משקה אפרסק...
• הרחבת מותג: הרחבת שם המותג לקטגוריות מוצרים חדשים. יתרון: אני מוביל ויוקרתי, אני רוצה לקחת את הנכסיות שלי למקום אחר. דולצ'ה גבנה מזוהה עם קטגוריית האופנה והרחיבו את המותג שלהם למשקפי שמש, בשמים... לוקח ערך ממקום אחד לשני. חיסרון: אם המותג השני ייפסל (בושם לא בריאותי...) זה ישפיע גם על המותג המקורי.
• ריבוי מותגים: הוספת שמות מותג בקטגוריית המוצרים. שטראוס; פסק-זמן, טעמי, אגוזי...
מותגים משותפים: מותגים הנושאים שני שמות מותגים ידועים או יותר.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il